Bagaimana jerawat terjadi?

January 22, 2018

Assalamualaikum :)

Harini Azie nak share dengan anda bagaimana jerawat terjadi. Jerawat memang menjadi masalah utama ketika kita meningkat ke usia remaja kan. Lepas tu dia melekat kat muka sesetengah daripada kita dan tak hilang-hilang.

Tapi, bagaimana jerawat terjadi?




Jerawat atau bahasa inggeris nya acne, merupakan keradangan atau inflamasi tisu pada bahagian kelenjar minyak atau sebaceous/oil gland pada bahagian kulit manusia. Terdapat pelbagai jenis jerawat dari segi medikal. Namun perkataan jerawat yang sering digunakan lebih merujuk kepada acne vulgaris atau jerawat umum.

Ia merupakan satu penyakit yang berlaku pada unit pilasebaceous pada bahagian kulit. Pilasebaceous terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak. Jerawat jenis  acne vulgaris sering dialami oleh para remaja dan golongan awal 20-an. Ia boleh berpunca daripada keturunan, hormon dan kuman (bakteria).







Lesion atau bahasa mudahnya kecederaan tisu yang terhasil daripada acne vulgaris ialah bintik hitam atau blackhead. Ia mengandungi sumbatan sebum, debris dan mikroorganisma yang mengisi ruang folikel amtara rambut. Sebum merupakan lemak asid yang dihasilkan oleh kelenjar minyak.

Blackhead ini, jika terbuka, bahagian atas ya akan menjadi hitam akibat prosew pengoksidan. Jika tertutup, tisu yang bernanah (pustul) akan terbentuk lalu berlaku keradangan.

Semasa individu menjalani proses kematangan, kelenjar minyak atau sebaceous gland tadi menjadi sangat aktif kerana perubahan hormon yang drastik. Bagi individu yang sensitif, penghasilan sebum yang berlebihan akan berlaku.

Walaupun fungsi sebenar sebum masih belum dikenalpasti, sebum dipercayai bertindak sebagai pelincir dan lapisan pelindung bagi rambut dan kulit. Kelenjar minyak turut mengandungi campuran mikroorganisma yang mampu mengubah sebum kepada asid lemak dan seterusnya menyebabkan keradangan.

ATASI JERAWAT DENGAN SHAKLEE



ESP Shaklee merupakan minuman protein yang membantu membaiki kulit dan mengurangkan masalah jerawat. Ia membantu proses memudahkan jerawat dan memberi kulit yang lebih sihat kepada pengguna.



Vitamin C dan Vitamin E. Kajian menunjukkan vitamin E mempunyai sifat antioksida yang tinggi dalam badan. Sebagai agen antioksidan, vitamin E bertindak mengurangkan keradangan atau inflamasi dan membantu mengurangkan masalah jerawat.

Vitamin C pula sememangnya terkenal sebagao vitamin kecantikan. Vitamin C juga bersifat anti oksidan. Namun kehebatan vitamin C bukanlah terletak kepada kebolehannya dalam mengurangkan lesan keradangan sebaliknya Vitamin C memberi kulit yang lebih cantik dam cerah serta sihat.

Oleh itu, Vitamin C dan Vitamin E disarankan diambil bersama dengam ESP untuk mengurangkan masalah jerawat.

Whatsapp saya kalau anda nak cuba Shaklee okay :) 012-6818763 (Azie)

Salam sayang, Aziemah :)

You Might Also Like

0 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...